• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Tjänstebil o löneutmätning ?

Nea75

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
14 Januari 2015
Meddelanden
482
Mottagna reaktioner
183
Poäng
367
De bli löneavdrag,dom dra de uppe på lönen alltså tjänar jag 35000 exempelvis så lägger dom de uppe på de men jag har mailat fogden nu
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
480
Mottagna reaktioner
127
Poäng
327
Har blivit erbjuden att byta tjänst och då få en förmånsbil, inget annat som löneökning. Vi säger att jag får behålla 5000kr för hyra, 5100kr i förbehållsbelopp, och förmånsbilen har ett månadsvärde på 3000kr, hur skulle detta fungera om jag har utmätning utav lön? Har läst här men förstår inte i praktiken hur det drabbar mina nettopengar varje månad.
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
95
Poäng
257
Har blivit erbjuden att byta tjänst och då få en förmånsbil, inget annat som löneökning. Vi säger att jag får behålla 5000kr för hyra, 5100kr i förbehållsbelopp, och förmånsbilen har ett månadsvärde på 3000kr, hur skulle detta fungera om jag har utmätning utav lön? Har läst här men förstår inte i praktiken hur det drabbar mina nettopengar varje månad.
Nån som har gått igenom detta med tjänstebil och löneutmätning (ej skuldsanering)? Är det nån idé att behålla bilen för min del?
 

Gtuik

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
27 Februari 2017
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
62
Poäng
197
Jag har löneutmätning med tjänstebil . Dom tar hänsyn till den i mitt belopp . Förmånsbeloppet är utanför inkomsten om man säger så . Detta blev fel från början så lite trixande . Då räknade dom förmånsbeloppet som lön ut i handen .
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
95
Poäng
257
Jag har löneutmätning med tjänstebil . Dom tar hänsyn till den i mitt belopp . Förmånsbeloppet är utanför inkomsten om man säger så . Detta blev fel från början så lite trixande . Då räknade dom förmånsbeloppet som lön ut i handen .
Så KFM har inga synpunkter egentligen? Vad blir nettoeffekten, får borgenärerna mindre på nåt vis i detta, eller är det bara du som drabbas med mindre cash ut? Bil lär man ju ha oavsett, och det är ju trevligt med en ny bil istället för en billig bil som man får repa och hela tiden vara orolig att KFM utmäter om dom får möjlighet.
 

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 362
Mottagna reaktioner
800
Poäng
717
Jag har löneutmätning med tjänstebil . Dom tar hänsyn till den i mitt belopp . Förmånsbeloppet är utanför inkomsten om man säger så . Detta blev fel från början så lite trixande . Då räknade dom förmånsbeloppet som lön ut i handen .
Har du nettoavdrag också? Hur reagera de på det i så fall?
 
Senast ändrad:

Gtuik

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
27 Februari 2017
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
62
Poäng
197
Hej

Jag är inte helt insatt hur det funkar det bara löper på och har gjort i flera år detta med bilen . Men enkelt förklarat jag har en bil som jag kör i tjänsten och privat .Jag betalar bränslet för mina privatmil nu är detta en elbil. Mina tjänstemil lämnar jag in reseräkning för . Bilens förmånsvärde läggs på min lön så säg att jag har 15000 i lön + bilen 3800:- . Bruttolön står då på 18800:- . Sen står det en parantes på min lönespec med förmånsvärdet på 3800:- .

När min utmätning skulle börja så fick jag skicka in min lönespec då dom tittade på min inkomst som sa att jag tjänade mer ut i handen pga att bilen läggs på toppen och då blev det belopp dom skulle dra från min lön för högt.
Sen är det ju en sammanvägning för kalkylen/beloppet dom kan dra i mitt fall bygger ju även på min frus inkomst .
Kort och gått kan man säga att dom räknade bort bilen när dom räknade på utmätningsbeloppet.
 

Gtuik

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
27 Februari 2017
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
62
Poäng
197
Så KFM har inga synpunkter egentligen? Vad blir nettoeffekten, får borgenärerna mindre på nåt vis i detta, eller är det bara du som drabbas med mindre cash ut? Bil lär man ju ha oavsett, och det är ju trevligt med en ny bil istället för en billig bil som man får repa och hela tiden vara orolig att KFM utmäter om dom får möjlighet.
Ja borgenärerna får ju mindre då bilen inte räknas som inkomst utan en skattepliktig förmån .
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
240
Poäng
417
Jag har löneutmätning och förmånsbil. Förbehållsbeloppet du får behålla är vad du får ut i plånboken.

Bilen betalar du ju endast skatt på och alltså inget nettoavdrag.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp